Website analyse, hoe werkt het? + 9 Gratis tools

Vrouw bezig met analyse
Tegenwoordig is de website één van de eerste contact punten met een nieuwe klant. Daarom is het belangrijk dat je online aanwezigheid vertegenwoordigd is met een goede website. Hier leer je alles wat je moet doen voor het uitvoeren van een website analyse.

Belangrijkste leerpunten:

  • Een website analyse omvat het testen van verschillende aspecten zoals: de snelheid, gebruiker ervaring,  SEO prestaties en functionaliteiten.
  • 88% van de bezoekers komt niet meer terug als zij een slechte ervaring hebben gehad op een website, daarom is een goede website belangrijk.
  • Gratis website analyse tools zijn: Google Pagespeed en Search console, Hotjar en de Hubspot website grader (lees verder voor meer gratis tools).
  • De voordelen van een grondige analyse zijn betere conversies, zoekmachine optimalisatie, professionele uitstraling en een betere gebruikersgemak.

Wat is een website analyse?

Een website analyse omvat het meten van een verschillende aspecten van een website. Hieronder vallen technische aspecten, gebruikersgemak, zoekmachines prestaties en functionaliteiten van de website. Het doel deze analyse is om verbeterpunten vast te stellen en deze aan te passen. Website analyse tools kunnen helpen om deze punten vast te stellen.

88% van alle gebruikers zeggen dat de kans klein is dat zij terugkomen op een website waar zij een slechte ervaring mee gehad. Daarom is het belangrijk om goed vast te stellen wat de gebruikers van je website vinden. 

9 Gratis website analyse tools

1. Google Search Console

De tool Google Search Console is één van de belangrijkste website analyse tools. Met Google Search Console kun je alle zoekresultaten van je website analyseren. Daarnaast maakt deze tool het mogelijk om je website te controleren op functionaliteiten en gebroken links.

De tool is belangrijk onderdeel voor zoekmachine optimalisatie. Je kunt namelijk ook website opnieuw laten indexeren en nieuwe pagina’s opsturen.

website analyse met search console
Website analyseren met Google Search Console

2. Google Analytics

Met Google Analytics krijg je inzicht in je websitebezoekers. Je kunt niet alleen zien hoeveel bezoekers je website heeft, maar ook wat het klikgedrag is van deze bezoekers. Op basis van deze gegevens kun je op de juiste manier nieuwe verbeteringen doorvoeren.

Analyseren website met Google Analytics
Analyseer de bezoekers op je website met Google Analytics

3. Neil Patel tools

De gratis website analyse tools van Neil Patel zijn zeer geschikt voor het doen van een SEO check. Neil Patel is een invloedrijk persoon in de digital marketing. Door deze handige tools krijg je onder andere inzicht in je website snelheid, webpagina’s en zoekwoorden.

Het enige nadeel aan deze tool is dat je na enige tijd moet betalen. Je krijgt enkel een beperkt aantal analyses. Wanneer je dit wilt verhogen dan moet je betalen.

Website analyse van Neil Patel
Gebruik de website analyse tool van Neil Patel

4. Google Pagespeed Insights

Google Pagespeed Insight is de beste gratis website analyse tool voor website snelheid. Daarnaast krijg je ook inzicht of je website technisch goed in elkaar zit. De tool is gemakkelijk te gebruiken, omdat je alleen maar de url hoeft in te voeren.

Het optimaliseren van de website snelheid is niet alleen belangrijk voor het gebruikersgemak van je website, maar ook voor de vindbaarheid van de website. Een website meten op het gebied van snelheid is zeker een factor om mee te nemen in een website analyse.

Website snelheid-analyse met pagespeed insight

5. Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog SEO is een tool waarmee je de technische aspecten van je website kunt optimaliseren. De tool analyseert de lengte van titels, meta beschrijvingen en zoekt naar gebroken links.

De tool is erg geschikt voor online marketing en zoekmachine optimalisatie. De lengte van titels heeft namelijk invloed op het doorklik percentage van een website en de ranking van een zoekwoord.

6. Hotjar

Hotjar is een website analyse tool die het gedrag van een gebruiker op een website nauwkeurig kan analyseren. Met een hitte map kun je kijken waar de bezoekers klikken en wat ze op de website komen doen. Door bezoekers te observeren krijg je nieuwe inzichten voor het verbeteren van de prestaties van je website.

Ook heeft Hotjar andere gratis analyse tools waarmee je data kunt verzamelen. Zo hebben ze ook een tool waarbij bezoekers hun ervaring kunnen invullen. Met deze feedback kun je weer voor je website gebruiken.

7. Pingdom tools

De pingdom tools is één van de gratis tools voor het bijhouden van de snelheid prestaties. Ook heeft pingdom tools een tool waarmee je kunt bijhouden hoe vaak je website niet beschikbaar is. Een website met veel downtime is slecht voor de vindbaarheid. 

8. Hubspot Website Grader

Met de Hubspot website grader kun je een website laten analyseren op het gebied van prestaties, veiligheid, mobiel vriendelijkheid en SEO ranking. Dit behoort tot de handige tools, omdat veel factoren worden meegenomen. 

Website analyse voor SEO
Website analyse voor zoekmachines met Hubspot tool

9. Ahrefs Autoriteit Checker

Ahrefs behoort tot de beste SEO tools op de markt. Iedereen die verstand heeft van online marketing heeft wel eens gehoord van deze tool. Om toegang tot het volledige programma te krijgen moet je betalen. 

Wel heeft Ahrefs enkele handige gratis tools waaronder de autoriteit controle. Deze controleert de autoriteit van domeinen. Om de autoriteit te verhogen moet een website linkbuilding toepassen. Een site met een hogere autoriteit krijgt vaak hogere posities in zoekmachines. 

Website-autoriteit-analyse
Website autoriteit analyse uitvoeren

Hoe voer je een website analyse uit?

Installeer alle nodige tools

Als eerste is het belangrijk om een keuze te maken uit welke software je wilt gaan gebruiken. Zorg er in ieder geval voor dat je Google Search Console en Google Analytics op je website zet voordat je begint met een analyse. Hierdoor heb je meer inzicht in de bezoekers van de site. 

Sluit intern verkeer uit

Een veel gemaakte fout is het feit dat intern verkeer niet wordt uitgesloten. Als dit niet wordt gedaan kan er een foutief beeld worden verkregen van de resultaten. Google Analytics heeft een speciale optie om intern verkeer uit te sluiten. 

Kies de analyse periode

Wanneer alle nodige tools zijn geïnstalleerd, dan moet de analyse periode vastgesteld worden. Het is belangrijk om in deze periode niks aan de site te veranderen. Dit kan mogelijk een verkeerd beeld geven van de resultaten. Wanneer je twee onderdelen wilt vergelijken, maak dan gebruik van dezelfde duur. 

Verzamelen van de resultaten

Vervolgens moeten alle resultaten worden verzameld. Maak hiervan een lijst met verbeterpunten. Deze punten kun je vervolgens toepassen op je site. Wees in deze fase kritisch en maak gebruik van data van concurrenten of een professional. 

Toepassen van verbeteringen

Als laatste is het tijd om de verbeterpunten daadwerkelijk door te voeren. Een WordPress maakt het mogelijk om verbetering zonder al te veel moeilijkheden door te voeren.

Om te beoordelen of de verbeteringen daadwerkelijk hebben geholpen is het belangrijk om opnieuw het webverkeer te gaan analyseren. Zo kun je bepalen of je website analyse heeft geholpen. 

Waarom een website analyse uitvoeren?

Verhoogt conversies

Het eerste voordeel van een website analyse is dat het conversie verhoogt. Door te analyseren hoe de bezoekers navigeren op de website krijg je nieuwe inzichten om de conversie te verhogen. 

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachines zoals Google vinden goed werkende websites erg belangrijk. Dit komt, omdat zij de beste ervaring willen bieden aan hun gebruikers. Websites die gemakkelijk in gebruik zijn krijgen dus voorrang. 

Daarom is het belangrijk om als onderneming eerst te focussen op het maken van een goede website. Wanneer je een goede site hebt dan kun je beter SEO diensten toepassen. 

De-zoekresultaten-meten
Verbeter de zoekresultaten met een website analyse

Professionele uitstraling

Een goed werkende en opgebouwde website zorgt voor een betrouwbare uitstraling. Hierdoor kun je je concurrenten gemakkelijk voor blijven op het gebied van online marketing. 

Gebruiker gedrag op de website meten

Met tools zoals Google Analytics krijg je meer inzicht in het verkeer op je website. Zo kun je kijken hoeveel terugkerende bezoekers je hebt en hoe lang bezoekers op de website blijven. Deze data zeggen veel over de kwaliteit van je website. 

Beter gebruikers ervaring (UX)

Het toepassen van UX design kan bijdragen aan meer verkeer op je website. Het is belangrijk dat een bezoeker weet waar hij moet zoeken op de website. Bij het maken van een maatwerk website wordt hier rekening mee gehouden. 

Vooral bij landingspagina’s is het belangrijk om na te gaan of de gebruikerservaring wel optimaal is. Wanneer je investeert in een Adwords campagne wil je natuurlijk wel het maximale uit je klikken halen.

Functy
Webdesigner en SEO expert die altijd gaat voor het beste resultaat.
Deel dit artikel:

Deze website maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om de optimale gebruikerservaring te bieden.